Köp- och leveransvillkor

Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du”) hos Rätt Från Början AB (org.nr 556726-7116), hädanefter kallat “RFB”, ”oss” eller ”vi”, på RFB’s webbplatser, via telefon eller via mail (gemensamt kallade ”Webbshopen”).

BESTÄLLNING

När du skickat din beställning så granskar vi din order. Är allt i sin ordning vid granskningen är ett avtal träffat om köp mellan dig och rfbab.se  Om felaktigheter i pris och leveranstid eller andra omständigheter skulle infinna sig kommer du att kontaktas av RFB. I samband med detta kan du ändra eller ångra din order.  För att ingå ett avtal med RFB måste du vara myndig. RFB har alltid rätt att neka en order. Försäljning sker endast inom Sverige. 

PRISER


Vi reserverar oss för programfel, eventuella skrivfel och felaktigt angivna priser från underleverantörer.

LEVERANSTIDER
 & FRAKTKOSTNADER

RFB har som mål att alltid leverera så fort som möjligt, eller enligt kundens önskemål. I din varukorg presenterar vi en preliminär bedömning av leveranstid baserat på aktuell arbetsbelastning. Leveranstiden på beställningsvara varierar beroende på leverantör och i vissa fall kan en fraktavgift tillkomma. Vad som gäller för din beställning blir du informerad om vid beställningstillfället. Leverans fram till adressen på körbar väg gäller och avlastning sker intill där transportbilen parkerar.

Vid orderbekräftelse får du en fastställd leveranskostnad, om den skiljer sig från kostnaden som presenterades i varukorgen så blir du kontaktad. Vid beställningar över 2000 SEK är det i vissa fall fraktfritt, det framgår i så fall i varukorgen. Leverans till öar och andra otillgängliga platser är dock aldrig fraktfritt. Fri utkörning inom Stockholmsområdet om man handlat över 2000 SEK. Du ansvarar för att någon finns på plats för ta emot och kvittera leveransen.

Små paket 150kr, större paket eller styckegods 250kr och skrymmande gods t.ex. Pall pris framtages separat.

LEVERANS TILL ÖAR OCH ANDRA OTILLGÄNGLIGA PLATSER

Vid leverans till öar utan broförbindelse och andra otillgängliga platser blir kunden kontaktad i samband med orderbekräftelse för planering och kostnadsförslag på leveransen.

AVLASTNING

För pall-leverans med budbil, som har bakgavellyft, krävs att avlastningsområdet är fritt från snö och innehar betong eller asfaltbeläggning då avlastning sker med handtruck. Leveranser som kräver avlastning med kranbil eller hjullastare ansvarar kunden för. Kostnader som uppstår om avlastning inte är möjlig står kunden för. Vill Kunden ha hjälp med bokning av kranbil eller hjullastare är kunden välkommen att kontakta RFB. Om beställaren eller ombud för beställaren inte är anträffbar vid avlastning av din order debiteras du för kostnaderna som eventuellt uppstår. Samma sak gäller om det finns andra hinder för att lasta av varorna på bestämd plats. 

KVITTERING

Vid avlastning måste varorna inspekteras av mottagare samt kvitteras. RFB / Speditören ställer ej av gods utan kvittens av kund eller annan ansvarig mottagare. Synliga skador på godset, emballage eller avsaknad av kolli skall skriftligen noteras på fraktsedeln av både chaufför och dig direkt vid mottagandet. Skadan/avsaknaden anmäls därefter av dig till RFB kundtjänst. Dolda skador ska rapporteras inom 7 dagar. Dokumentera skadorna med foto. Spara skadat gods tills du har fått din ersättningsleverans. 

EGEN AVHÄMTNING

I varukorgen kan du välja bort frakten, du står i så fall för leveransen själv. Varorna hämtas då av kunden i vår lagerbutik. 

LEVERANS UTOMLANDS

Vi levererar inte utanför Sverige.

TRANSPORTSKADOR ELLER FÖRSENINGAR

Varorna ska inspekteras av mottagaren och eventuella skador på varor eller emballage ska noteras på fraktsedeln innan kvittens. Fotografera och dokumentera helst skadorna. Anmäl därefter skadan direkt till RFB per mail eller telefon. Skadade varor får inte användas utan avstämning med oss. Åtgärden av felet beror på skadans omfattning och RFB förbehåller oss rätten att välja hur skadan åtgärdas i form av ekonomisk ersättning i nivå med varans värde, utbyte av varan eller reparation av varan på plats. Nivån vid ev ekonomisk ersättning av felaktiga/skadade varor överstiger aldrig varans värde. Eventuella kostnader som uppstår för mottagaren eller tredje part på grund av skador eller förseningar ersätts aldrig.

ÖPPET KÖP I 14 DAGAR

(FRÅN MOTTAGANDE AV BESTÄLLD VARA)

Vi erbjuder alltid öppet köp i 14 dagar från det att du mottagit/hämtat ut beställda varor så länge förpackningen är obruten. Kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig med ditt ärende. I övrigt följer vi de villkor som satts upp av Trygg E-handel för säkra köp.

RETURER

Vi erbjuder alltid öppet köp i 14 dagar efter att du mottagit/hämtat ut dina beställda varor. Så länge förpackningen är obruten. Vill du lämna tillbaka dina varor kan du göra det inom dessa 14 dagar, frakt och kostnader relaterade till returen står köparen för. Vill du ha hjälp med upphämtning? Ring eller maila oss för offert! 14 dagars returrätt gäller vid obruten förpackning. 

GARANTI & REKLAMATIONER

Vi erbjuder alltid ett års garanti på alla våra produkter. Garantin omfattar inte produkter som har använts på ett felaktigt sätt eller onormalt slitage. I övrigt följer vi Trygg E-handels rekommendationer för garantier samt konsumentens rättigheter enligt Konsumentköplagen.

ÅNGERRÄTT

Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag då du, eller någon tredje part å dina vägnar, tar emot varan. Om du har beställt flera varor eller en vara som består av flera delar börjar ångerfristen löpa den dag då du, eller en tredje part å dina vägnar, tar emot den sista varan respektive den sista delen av den beställda varan.


Om du vill utöva ångerrätten ska du meddela oss detta inom ångerfristen. Du kan utöva din ångerrätt genom att lämna eller skicka oss ett klart och tydligt meddelande om att du ångrar ditt köp (till exempel ett brev avsänt per post, fax, e-post eller genom att ringa oss). Skicka gärna meddelandet till vår kundtjänst på info@rfbab.se Våra fullständiga kontaktuppgifter hittar du lite längre ner. Det ska tydligt framgå vem som är avsändare och att det gäller ångerrätt. Konsumentverket har tagit fram ett standardformulär som du kan använda om du önskar utöva din ångerrätt. Du hittar formuläret på www.konsumentverket.se. Observera att om du väljer att använda det formulär konsumentverket tagit fram för att utöva din ångerrätt, ska detta skickas till oss och inte till Konsumentverket. 


För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar oss ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut. 


Om du ångrar hela eller delar av ditt köp och utnyttjar din ångerrätt kommer vi att betala tillbaka alla betalningar gällande varorna du ångrat och som vi har fått från dig, exklusive leveranskostnader som du som kund får bära själv. Vi kommer att göra en återbetalning, (eller, om betalning ännu inte har gjorts för de aktuella varorna, se till att fakturan krediteras omgående), snarast möjligt, dock senast inom 14 dagar efter det att vi har fått ditt meddelande om att du ångrat köpet under förutsättning att vi har fått tillbaka varorna eller bevis på att du har skickat tillbaka varorna. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något. Du ska skicka varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut. Du kommer att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av de varor som du har ångrat. 


Du är ansvarig för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.

REKLAMATION VID KONSUMENTKÖP 

När du handlar som privatperson gäller alltid Konsumentköplagen, som ger dig 3 års reklamationsrätt. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, det vill säga att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation som sker senare än 6 månader efter avlämnandet är det du som konsument som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början. Om du däremot reklamerar ett fel i din vara inom de första 6 månaderna från varans avlämnande ska felet anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller om detta inte är oförenligt med varans eller felets art. Var uppmärksam på att du, för att inte förlora din reklamationsrätt, måste reklamera din vara till oss inom skälig tid från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Mer om Konsumentköplagen kan du läsa på www.konsumentverket.se. 


Om du önskar reklamera din vara kan du vända dig till Kundtjänst på 08-502 222 77, för att reklamera så hjälper vi er med returförfarandet. När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer. Rätt från början betalar returfrakten vid godkänd reklamation, kontakta därför Kundtjänst på 08-502 222 77 och begär en förskottsbetald returfraktsedel. Vi gör en bedömning av reklamationen när varan kommit oss tillhanda. Vid icke godkänd reklamation äger Rätt från början rätten att belasta kostnaden för returfrakt på konsumenten.


Om du är missnöjd med din vara, eller vår hantering av din reklamation kan du alltid kontakta oss per telefon, post eller e-post. Våra kontaktuppgifter finns du i det följande.

REKLAMATION VID FÖRETAGSKÖP 

När du handlar som företagare, eller använder ett företagsnamn på kvittot, tillämpas köplagen. Enligt denna lag har köparen 2 års reklamationsrätt. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, det vill säga att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation är det du som köpare som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början.


Om en skada uppstår, kontakta alltid Kundtjänst på 08-502 222 77, så hjälper vi er med returförfarandet. När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer. Rätt från början betalar returfrakten, kontakta därför Kundtjänst på 08-502 222 77 och begär en förskottsbetald returfraktsedel. Vi gör en bedömning av reklamationen när varan kommit oss tillhanda.

SÄKRA BETALLÖSNINGAR 

Kortbetalningen sker med DIBS/Debitech som är en av de större aktörerna på marknaden. Alla transaktioner sker krypterat enligt branschstandard och DIBS uppfyller kraven för PCI DSS. Hos Rätt från början handlar du säkert med kort.

FAKTURA PRIVATKUND

I samband med granskning av din order förbehåller vi oss rätten att göra en kreditbedömning. Är kreditbedömningen inte godkänd så blir du kontaktad av RFB och du kan välja att istället göra en förskottsbetalning på hela beställningen. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen. Referensränta + 8%-enheter. Samt lagstadgad avgift för skriftlig betalningspåminnelse fn 60 SEK per tillfälle.  Vissa produkter i ordern kan komma att levereras först när dessa delbetalats. 

FAKTURA FÖRETAGSKUND

I samband med granskning av din order förbehåller vi oss rätten att göra en kreditbedömning. Är kreditbedömningen inte godkänd så blir du kontaktad av RFB och du kan välja att istället göra en förskottsbetalning på hela beställningen. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen. Referensränta + 8%-enheter. Samt lagstadgad avgift för skriftlig betalningspåminnelse fn 60 SEK per tillfälle.  Vissa produkter i ordern kan komma att levereras först när dessa delbetalats. 

FORCE MAJURE

RFB förebehåller sig rätten att inte slutföra sina åtaganden vid hinder som står utom vår makt och som vi inte hade kunnat räkna med. Exempel är myndighetsbeslut, lagförändringar, brand, olyckshändelser, storm, översvämning och snökaos med mera. 

TRYGG E-HANDEL - VAD INNEBÄR CERTIFIERINGEN?

Trygg E-handel är en certifiering för e-handels företag. E-handels företag är företag som säljer varor och tjänster via en butik på internet (Distanshandel). E-handel bygger på precis samma princip som traditionell postorder, skillnaden är att varorna uppvisas på en hemsida samt att köpeavtalet ingås direkt på hemsidan.

Det finns idag tusentals aktörer som säljer varor & tjänster på Internet i Sverige och de flesta är seriösa. För att skydda dina personuppgifter och andra känsliga uppgifter är det dock viktigt att du vet vem du lämnar uppgifterna till. Du kanske också vill känna trygghet i att företaget kommer leverera varor inom avtalad tid.

TRYGGHET

Certifieringen Trygg E-handels syfte är att hjälpa dig som konsument välja rätt e-handelsföretag när du handlar så att du kan känna dig trygg och säker även efter du tryckt på "köp". Trygg E-handels målsättning är att det skall kännas lika tryggt och säkert att handla på Internet som i vanlig fysisk butik.

När du handlar från ett företag som har certifieringen Trygg E-handel så innebär det att företaget genom ett avtal förbundit sig att följa en rad krav. Endast stabila och seriösa e-handels företag har rätten att bära certifieringen Trygg E-handel.

Trygg E-handels krav är utformade för att du som konsument skall känna till och ta tillvara dina rättigheter när du handlar via internet. Bland annat ställs krav på att företaget skall vara tydlig med sin identitet, ha säkra rutiner för hantering av personuppgifter, använda säkra betalningslösningar samt ha en stabil ekonomi.

Fullständig förteckning aV Trygg E-handels krav: http://www.tryggehandel.se/trygg-e-handel/att-vara-trygg-e-handlare/

SÄKERHET

Svensk Distanshandel AB kontrollerar att kraven följs av de certifierade företagen genom kreditkontroller samt utredningar vid misstanke om brister. För att ge dig en extra trygghet tar Trygg E-handel emot tips från dig som konsument.

Om du tipsar om ett företag som har certifieringen Trygg E-handel och det visar sig att företaget handlat felaktigt/i strid med kraven som ställs agerar Trygg E-handel. Vid allvarliga brister kan certifieringen återkallas med omedelbar verkan. Allt detta sammantaget gör att du som konsument kan känna dig säker på att endast seriösa företag bär Trygg E-handel symbolen.

TRYGG E-HANDEL SYMBOLEN

För att kontrollera att symbolen är äkta klickar du/håller muspekaren över Trygg e-handel symbolen. Se exempel här. Varje anslutet företag har ett unikt certifikat på domänen tryggehandel.se.

VAR HITTAR JAG TRYGG E-HANDEL CERTIFIERADE FÖRETAG?

Du hittar alla certifierade företag här. Företaget är indelande i kategorier efter sortiment så att du lättare skall kunna hitta företag som säljer de varor & tjänster du är intresserad av!

Ladda ner som PDF

Vänligen välj företag eller privatperson